تشکری هاشمی متذکر شد؛ 3-153
در هیچ پروژهای در زمینه عارضه سنجی ترافیکی، اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در خصوص بیتوجهی به موضوع مطالعات عارضه سنجی ترافیکی تذکر داده و خواستار اقدام جدی در این موضوع شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای ششم، با اشاره به مصوبه شورا مبنی بر ضرورت انجام مطالعات عارضه سنجی پروژههای بزرگ مقیاس شهری برای موضوع ترافیک متذکر شد: بر اساس این مصوبه باید هر پروژهای که قرار است در سطح شهر تهران به اجرا درآید، نرخ سفر سازی بالا را اگر داشت این مطالعات صورت بگیرد، در واقع قبل از صدور پروانهها، مطالعات ترافیکی آن و همینطور نتایج سفر سازی ناشی از اجرای بارگذاری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
وی افزود: در طول مدتی که ما در شورا حضور داشتیم، در مجموع تنها سه جلسه در این باره برگزار شده است و در هیچ پروژه ای در خصوص عارضه سنجی ترافیکی، اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است و پیش از آنکه این موضوع بخواهد در روند کار مثبت خود قرار گیرد، توسط دیوان عدالت اداری مصوبه آن ابطال میشود، متاسفانه به دلیل عدم مشارکت قوی به ویژه در بخشهای خصوصی و واحدهای تخصصی در شهرداری تهران با شورای شهر برخی از مصوبات که بسیار کلیدی بوده و میتواند در سرنوشت شهر تاثیرات جدی داشته باشد، توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال میشود.
تشکری ادامه داد: این دومین موضوع در مسائل ترافیکی است که اولین موضوع در خصوص الزام به داشتن پارکینگ و جبران کسری پارکینگ بود که مصوبه آن ابطال شد، به نظر میرسد بخشی از آن مربوط به خود ماست که در دفاع از این مصوبات و حضور موثر در این جلسات نقش لازم را نداشته و یا نتوانستیم بحث اقناع کنندهای داشته باشیم، لذا درخواست میشود این موضوعات در جلساتی با دیوان عدالت اداری مجدد مورد بحث قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: با توجه به وضعیت بسیار بدی که ما در خصوص ترافیک در شهرداری شاهد آن هستیم این مصوبات وضعیت را بحرانیتر میکند؛ مثلا در کمیسیون ماده ۵ در مورد توسعه منطقه کن و یا بخشهای دیگر شهر مصوباتی داریم که با توجه به همین مصوبه دیوان عدالت اداری فاقد مطالعات ترافیکی هستند، به این معنا که روی مسائلی مانند بارگذاری و توسعه شهر کار می کنیم بدون آنکه پیامدها و نتایج ترافیکی این بارگذاریهای جدید مورد ارزیابی قرار گیرد، تقاضا میشود این موضوع به طور جدی از طریق شورا و شهرداری با دیوان عدالت اداری مورد بحث و پیگیری قرار گیرد و به طور خاص در کمیسیون ماده ۵ هیچ طرحی قبل از مشاوره ترافیکی در مورد عارضه سنجیهای آن چه موضعی و چه موضوعی، مورد پذیرش این کمیسیون قرار نگیرد.
وی در پایان اشارهای هم به مطالعات طرح جامع ترافیک داشته و اظهار کرد: همانطور که میدانید در سال ۸۶ که در شهر تهران مطالعات ترافیکی صورت گرفت قرار بر آن شد که هر پنج سال یکبار این دادهها بروز رسانی شود و هر ۱۰ سال یکبار مجدد برای ترافیک تهران مدل سازی صورت بگیرد که متاسفانه این اتفاق هم رخ نداده است و آخرین مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور این بود که تا خرداد ماه امسال این مطالعات جامع ترافیک هم به شورای عالی و هم به شورای شهر تهران ارائه شود، لذا درخواست ما این است که با توجه به وضعیت وخیمی که در سطح شهر در موضوع ترافیک داریم به این موضوع اهمیت ویژهای داده شود و مدل سازیها برای ترافیک شهر تهران صورت گیرد و بر اساس این مطالعات تصمیمات و برنامهها به مرحله اجرا درآید.